Obowiązek zamawiającego polegający na zapewnieniu, by osoby uczestniczące w postępowaniu po stronie gospodarza postępowania wykazywały się bezstronnością i obiektywizmem, jest jednym ze sposobów gwarantujących zachowanie zasady uczciwej konkurencji. Zamawiający zobligowany jest bowiem do weryfikacji, czy w stosunku do osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego lub osób mogących mieć wpływ na wynik tego postępowania lub osób udzielających zamówienia nie występuje konflikt interesów, lub też czy osoby te nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia. Realizacja omawianego obowiązku następuje w myśl art. 56 ust. 4 pzp, zgodnie z którym osoby te składają – pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – oświadczenie w formie pisemnej o istnieniu albo braku istnienia okoliczności, o których mowa odpowiednio w ust. 2 lub 3 tego przepisu. Prawdziwość oświadczenia obwarowana jest przy tym sankcją za składanie fałszywych zeznań określoną w art. 233 § 6 ustawy Kodeks karny, który odnosi się do składania fałszywych oświadczeń. Jest to jedyny instrument, za pomocą którego zamawiający weryfikuje, czy dana osoba może wykonywać czynności w postępowaniu. Jednak jeżeli mimo złożonego oświadczenia kierownik zamawiającego nadal ma wątpliwości w zakresie tego, czy dana osoba rzeczywiście gwarantuje bezstronność i obiektywizm, to powinien taką osobę odsunąć od wykonywania czynności w postępowaniu, aby nie narazić się na ewentualny zarzut, że czynności te wykonywała osoba nieuprawniona. Kwestia ta powinna być uregulowana w regulaminie pracy komisji przetargowej. Nie można zapominać, że to na zamawiającym spoczywa obowiązek podejmowania odpowiednich środków, które mają zapobiec negatywnym skutkom wystąpienia konfliktu interesów.
prawnik; naczelnik wydziału zamówień publicznych w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich; autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych