Problematyka zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest skomplikowana. Nie upraszcza jej niejednoznaczne orzecznictwo KIO. Mimo że ciężar zastosowania właściwej stawki podatku VAT spoczywa na wykonawcy, to zamawiający, konstruując zapisy SWZ, powinien wskazać stawkę, jaką należy zastosować przy obliczaniu ceny. Dzięki takiemu działaniu uniknie konieczności odrzucenia oferty z błahych powodów.
Należy bowiem pamiętać, że jednym z celów działań zamawiającego powinno być stymulowanie konkurencyjności rynku zamówień publicznych. Jej zwiększenie przyczynia się do wzrostu jakości przy jednoczesnym utrzymaniu akceptowalnego poziomu ceny. Zamawiający powinien unikać sytuacji, w których odrzuca ofertę z uwagi na drobne błędy formalne, które niewątpliwie zniechęcają wykonawców do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W mojej ocenie wykonawcy powinni mieć zawsze możliwość zastosowania podstawowej stawki podatku VAT. Odrzucanie oferty z tego powodu stanowi naruszenie zasady efektywności wydatkowania środków publicznych wyrażonej zarówno w ustawie o finansach publicznych, jak i w samej pzp. Skoro przepisy podatkowe nie wiążą z tym żadnych negatywnych konsekwencji dla podatnika, to tym bardziej takie konsekwencje nie powinny być stosowane na gruncie pzp. Należy pamiętać, że równe traktowanie wykonawców nie może być utożsamiane z koniecznością zastosowania tej samej stawki podatku VAT. Wykonawcy bowiem mogą korzystać nie tylko ze stawek preferencyjnych z uwagi na przedmiot opodatkowania, ale również ze zwolnień podmiotowych. W związku z tym zgodnie z obowiązującymi przepisami wykonawcy mogą stosować odmienne stawki podatku VAT i nie uniemożliwia to zamawiającemu dokonanie oceny ofert.
