Zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 1320; dalej: pzp) przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jak podkreśliła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 30 listopada 2023 r. (KIO 3434/23), jest to przede wszystkim zawarty w opisie przedmiotu zamówienia katalog potrzeb i wymagań zamawiającego, które mają być zaspokojone w wyniku postępowania przez zawarcie i zrealizowanie z należytą starannością umowy.
Treść oferty to jednostronne zobowiązanie wykonawcy do wykonania oznaczonego świadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego, jeśli oferta złożona przez wykonawcę zostanie uznana za najkorzystniejszą i zostanie z nim zawarta umowa. Nieusuwalny charakter będą miały takie niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia, których nie można poprawić na podstawie art. 223 ust. 2 pzp (tj. nie są to oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe i inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty). Stanowią one bowiem znaczącą zmianę treści oświadczenia woli wykonawcy, który złożył daną ofertę. Aby stwierdzić, czy poprawienie omyłki wprowadzi istotną zmianę treści oferty, należy wziąć pod uwagę zakres zmian, przedmiot zamówienia i całość oferty. O istotności innej omyłki nie decyduje przy tym, czy dokonana zmiana wpływa na zaoferowaną cenę albo czy dotyczy essentialia negotii danego świadczenia. Przykładowo za taką niezgodność należy uznać zaoferowanie przez wykonawcę zupełnie innego rozwiązania, niż oczekiwał zamawiający.