Zgodnie z art. 23 ust. 1 pzp zamawiający publiczni mają obowiązek sporządzenia planu postępowań o udzielenie zamówień, które przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu (dotyczy m.in. jst) lub planu finansowego (dotyczy m.in. samorządowych zakładów budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych, państwowych i samorządowych osób prawnych) przez uprawniony organ. Zgodnie z przepisami ufp budżet oraz plan finansowy stanowią roczne plany dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów instytucji publicznych. Dyspozycja art. 23 ust. 1 pzp określa maksymalny termin realizacji tego obowiązku. Ponadto początkiem biegu tego terminu nie może być przyjęcie przez zamawiającego innych aktów niż budżet lub plan finansowy. Zatem zamawiający powinni przygotować plan postępowań i opublikować go w BZP oraz na stronie internetowej zamawiającego w wyznaczonym terminie. W odniesieniu do terminu publikacji planu postępowań należy kierować się przepisami pzp. W związku z tym celowe i zasadne jest, aby poczekać z publikacją do dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego, a następnie opublikować plan w ciągu 30 dni od tego zdarzenia. Niemniej jednak pzp nie zabrania publikacji planu postępowań przed przyjęciem budżetu lub planu finansowego. Oczywiście kwestie związane z opracowaniem planu postępowań mogą być przedmiotem kontroli instytucji zamawiającej, która może stwierdzić naruszenie przepisów pzp. Jednak pzp nie przewiduje wprost sankcji za opublikowanie planu postępowań przed przyjęciem budżetu lub planu finansowego. Również przepisy ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie wskazują takiego przypadku wśród deliktów dyscyplinarnych.
