Jako zamawiający, weryfikując poprawność złożonych ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia, niestety mimo licznych informacji i artykułów, jakie pojawiają się w tym zakresie, w dalszym ciągu bardzo często spotykam się z problemem prawidłowego podpisywania ofert zgodnie z obowiązującym pzp. Od 1 stycznia 2021 r., co do zasady, w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia oferty składa się pod rygorem nieważności w formie elektronicznej lub postaci elektronicznej w zależności od wartości zamówienia – tak wskazuje art. 63 pzp. Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w przepisie tym zastrzegł formę pod rygorem nieważności. Zatem w postępowaniach prowadzonych w procedurze unijnej złożenie oferty, jak również wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu czy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, musi nastąpić – pod rygorem nieważności – w formie elektronicznej. Oznacza to, że dokumenty te mają być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Z kolei w procedurze krajowej wskazane wyżej dokumenty składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. W związku z tym w postępowaniach krajowych wykonawca ma trzy możliwości podpisania oferty i to od jego decyzji zależy, czy podpisze ofertę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, czy podpisem zaufanym, czy podpisem osobistym. Pamiętajmy jednak, że w sytuacji, gdy pliki zostały podpisane podpisem zewnętrznym, to dla skuteczności tego podpisu niezbędne jest przekazanie pliku podpisywanego wraz z plikiem podpisu. Wykonawca w terminie składania ofert nie może przekazać zamawiającemu wyłącznie podpisanych plików, bez plików podpisu, gdyż uchybienie takie stanowi o złożeniu oferty w formie niespełniającej wymogów określonych w przepisach pzp, co skutkuje odrzuceniem takiej oferty.
doradca, praktyk, prawnik; kierownik WZPiFZ w jst; członek zarządu OSKZP
Podziel się!