Adwertorial
Bezpieczeństwo danych od zawsze stanowiło wyzwanie z perspektywy organizacji. Prawdziwym sprawdzianem strategii ochrony cyfrowych zasobów firmy okazało się upowszechnienie pracy hybrydowej i zdalnej.
Możliwość wykonywania służbowych obowiązków z dowolnej lokalizacji wiąże się z wieloma korzyściami dla pracowników, jednak przy rozproszonym modelu współpracy trudniej o zapewnienie przetwarzanym informacjom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Choć z nowymi realiami współpracy mamy do czynienia od ponad dwóch lat, nadal zdarzają się wycieki danych, które generują ogromne straty dla przedsiębiorstw – zarówno te wizerunkowe, jak i materialne. Chcąc zmniejszyć prawdopodobieństwo naruszeń, stajemy przed koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa danym przetwarzanym w siedzibie jednostki i w domowym biurze.
Oczywiste zatem wydaje się zobligowanie pracowników, którzy skanują lub drukują dokumenty zawierające cenne dane podczas home office, do szczególnego dbania o prawidłowy ich obieg i ochronę poufnych informacji. Ważne jest, aby odgórnie ustalić wytyczne ich przechowywania oraz przetwarzania, by zmniejszyć prawdopodobieństwo dostania się cennych zasobów w niepowołane ręce. Niestety w większości przypadków kluczową rolę odgrywa zaplecze technologiczne, odpowiednie zabezpieczenia samego sprzętu i dostosowanie ich do skali wykorzystania oraz zachowania poufności danych.
„Urządzenia Brother posiadają szereg zabezpieczeń w pakiecie, co pozwala na bezpieczne użytkowanie już od pierwszego wydruku. Jednym z oferowanych rozwiązań jest darmowa aplikacja Cloud Secure Print, która bazuje na chmurze i nie pozwala na dostęp do drukowanych danych bez odpowiedniej autoryzacji. Ta usługa, będąca standardem w urządzeniach z ekranem dotykowym, umożliwia drukowanie z wykorzystaniem łącza internetowego lub za pomocą dedykowanego adresu e-mail. Może być to szczególnie przydatne podczas korzystania z drukarek w różnych lokalizacjach w czasie pracy zdalnej bądź hybrydowej” – komentuje Robert Zając, pre-sales specialist w Brother.
Bezpieczne użytkowanie już od pierwszego wydruku
Przy wykorzystaniu Cloud Secure Print planowany wydruk umieszczany jest w chmurze na 24 godziny, co jest równoznaczne z usunięciem go po upływie tego czasu, jeśli uprawniony użytkownik nie wykorzysta dostępu za pomocą jednorazowego kodu PIN. Dodatkowo, dzięki funkcji Secure PDF, osoba korzystająca z rozwiązania zyskuje możliwość zwiększenia bezpieczeństwa skanowanych dokumentów. Włączenie tej funkcjonalności pozwala na ograniczenie postronnym osobom dostępu do plików PDF poprzez zabezpieczenie ich hasłem (kodem PIN).
Pracownicy, którzy na co dzień przetwarzają mnóstwo danych osobowych, oprócz zachowania szczególnej uważności i zadbania o ochronę tych danych podczas ich wykorzystywania na urządzeniach mobilnych czy laptopach, powinni przyjąć podobną taktykę w przypadku dbałości o bezpieczeństwo podczas korzystania z drukarek. W tym kontekście szczególnie ważne jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań na wszystkich poziomach, czyli zabezpieczenie urządzeń przed nieautoryzowanym dostępem, a także zabezpieczenie dostępu sieciowego. Pozwala to chronić dane w trakcie całego procesu ich przetwarzania i druku. Pomóc w tym może dezaktywowanie nieużywanych protokołów, takich jak Telnet lub FTP, które podczas chwili nieuwagi mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców jako łatwy dostęp do sieci domowej użytkownika bądź sieci danej instytucji. Dodatkowo modele Brother posiadają wbudowaną obsługę protokołu IPsec, a także filtr adresów IP.
Tworzenie bezpiecznego środowiska pracy
Ograniczenie dostępu do niektórych urządzeń drukujących lub ich funkcji, wprowadzanie kart identyfikacyjnych czy jednorazowych kodów PIN to krok w dobrym kierunku. Działania te mogą okazać się jednak niewystarczające dla ochrony przetwarzanych danych. Wykorzystanie odpowiednich funkcjonalności i rozwiązań technologicznych ułatwia zabezpieczenie dostępu do przetwarzanych dokumentów. Warto pamiętać, że tworzenie strategii cyberzabezpieczeń powinno się zaczynać już na etapie planowania zakupu sprzętu wykorzystywanego w administracji i biznesie, a kończyć na stałej edukacji pracowników w obszarze ochrony danych.
Więcej informacji
www.brother.pl
biuro@brother.pl
+48 22 441 63 00