Na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) komisja przetargowa, a nie jej członkowie, stanowi podmiot wspierający kierownika zamawiającego w podejmowaniu czynności w toku przygotowania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Należy podkreślić, że jest to podmiot kolegialny, który składa się z co najmniej trzech członków. Z tego względu konkretny wynik prac komisji przetargowej, tj. rekomendacje kierowane do kierownika zamawiającego (np. co do odrzucenia oferty) powinny stanowić głos komisji, a nie wyłącznie jej poszczególnych członków.
Biorąc to pod uwagę, naturalnym mechanizmem wyrażenia stanowiska gremialnego jest jego przegłosowanie lub ogólna akceptacja zaproponowanego rozwiązania. Aby działania komisji przetargowej były operatywne i przydatne dla kierownika zamawiającego, powinien on otrzymywać konkretne propozycje działań, skierowane do niego przez komisję (co oczywiście nie oznacza, że jest on związany tymi rekomendacjami).
Zważając m.in. na zakres funkcji przypisanych poszczególnym członkom komisji, ich specjalizację, jak również ponoszoną przez nich odpowiedzialność, każdy z członków komisji przetargowej musi mieć możliwość wyrażenia swojego indywidualnego stanowiska, w tym poprzez zagłosowanie odmiennie niż pozostali członkowie komisji lub wyrażenie dezaprobaty wobec danej propozycji. W tej sytuacji trzeba odnotować swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem. Należy jednak mieć na względzie, że nie wszystkie czynności pomocnicze są przypisane, czy też muszą być, całej komisji. Niektóre czynności mogą być wykonywane tylko przez członków komisji o określonej specjalizacji i w tym zakresie nie jest nieodzowne wyrażanie zdania przez komisję, w tym w formie głosowania.