Zgodnie z art. 224 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Gdy cena oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień.
Ustawodawca nie narzuca zamawiającemu, na podstawie jakich dowodów ma analizować przekazane przez wykonawcę wyjaśnienia, gdyż art. 224 ust. 3 pzp ma charakter katalogu otwartego, co zdecydowanie nie ułatwia sformułowania wezwania do wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Obowiązek udowodnienia, że cena lub koszt nie są rażąco niskie, spoczywa na wykonawcy, jednakże to zamawiający musi w wezwaniu określić, jakich informacji i dowodów od wykonawcy oczekuje.
Jeżeli wezwanie zostanie sformułowane zbyt lakonicznie, najprawdopodobniej zamawiający nie dostanie rzeczowych wyjaśnień. Jednocześnie otrzymane wyjaśnienia powinny być na tyle konkretne i szczegółowe, aby na ich podstawie zamawiający był w stanie ustalić, jakie okoliczności związane z danym wykonawcą wezwanym do wyjaśnień spowodowały, że zaproponował on taką niską cenę oferty. Należy również zauważyć, że niezbyt precyzyjne wytyczne zawarte w art. 224 ust. 3 pzp stanowią także utrudnienie dla wykonawcy, który chciałby zakwestionować treść wezwania, odwołując się do KIO.