W mojej ocenie zakres wyłączenia z art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1605 ze zm.; dalej: pzp) nie zawsze rozszerza się na dostawy i usługi niebędące przejawem dzieła artystycznego, a dla których istnieje rynek konkurencyjny.
W nawiązaniu do rodzajów usług wyróżnionych w pytaniu można by przyjąć, że przykładowo technika sceniczna czy usługi drukowania mogłyby – przy uwzględnieniu indywidualnych okoliczności – wchodzić w zakres tego wyłączenia. Podobnie jak możliwe byłoby co do zasady objęcie nim zamówienia na pełną oprawę artystyczną lub techniczną imprezy (np. oświetlenie sceny, nagłośnienie, multimedia, dekoracje). W odniesieniu jednak do wymienionych usług gastronomicznych czy hotelarskich należałoby zachować daleko idącą ostrożność przy kwalifikowaniu ich do objęcia tym wyłączeniem. Przedmiot zamówienia dotyczący takiego zakresu może zostać w wielu przypadkach uznany za niemieszczący się w kategorii usług z zakresu działalności kulturalnej, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 2 pzp, a jedynie będący pośrednio z nimi związany.
Chociaż zastosowane w analizowanym tutaj przepisie sformułowania „z zakresu” oraz „związanej z” mogą wskazywać na szeroki zakres wyłączenia, to jednak dla oceny dopuszczalności jego zastosowania trzeba zawsze wykazać związek między usługą lub dostawą będącą przedmiotem zamówienia a działalnością kulturalną (w ogólności) oraz organizacją (w szczególności) konkretnego „wydarzenia kulturalnego”, tj. wystawy, koncertu, festiwalu, widowiska czy też spektaklu teatralnego. Przyjmuje się w praktyce, w tym pokontrolnej, że wyłączenie objęte art. 11 ust. 5 pkt 2 pzp powinno być interpretowane ściśle. Oznacza to, że nie obejmuje ono wszelkiego rodzaju wydatków służących osiągnięciu celu w postaci organizacji wydarzeń kulturalnych wymienionych w tym przepisie.