Zamówienia Publiczne na Dostawy i Usługi IT
12.06.2025 r. – Warszawa lub online
Profesjonalnie i praktycznie o zamówieniach publicznych
Zamawiający, badając ofertę, powinien bazować na oświadczeniu wystawcy referencji, analogicznie jak bazuje na oświadczeniach własnych wykonawcy. Brak w referencji określonej informacji na temat doświadczenia zdobytego przez wykonawcę przy realizacji wcześniejszego zamówienia – np. odnośnie do jego wartości czy zakresu – nie może automatycznie świadczyć o tym, że zadanie, do którego odnosi się referencja, nie potwierdza…
Zamawiający, który wystawia referencje, może stanąć przed szeregiem pytań i trudności. Omawiając te kwestie, warto przeanalizować, jak wybrane sprawy rozstrzyga się na gruncie orzecznictwa.
9-11.06.2025 r. – Kazimierz Dolny n/Wisłą
Rodzaje dokumentów, sposób ich podpisywania, obieg w jednostce zamawiającego oraz archiwizacja – to kluczowe obszary, o które trzeba zadbać, określając zasady działania komisji przetargowej. Ważną rolę w tym procesie odgrywają narzędzia cyfrowe.
Ustawa nakłada na zamawiającego obowiązek przechowywania protokołu postępowania wraz z załącznikami przez cztery lata od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność. W łatwiejszej sytuacji są zamawiający, którzy prowadzą postępowania na tzw. platformach komercyjnych – ustawa dopuszcza bowiem, że w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia z wykorzystaniem narzędzi i urządzeń…
W obszarze zamówień publicznych przełom roku to okres bardzo intensywnej pracy. Po pierwsze pojawia się presja związana z udzieleniem tych zamówień, które zapewniają ciągłość działania zamawiającego. Po drugie na początku nowego roku trwają prace nad sprawozdaniem o udzielonych zamówieniach, a po trzecie – to czas, w którym trzeba sporządzić plan postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pzp zamawiający publiczni mają obowiązek sporządzenia planu postępowań o udzielenie zamówień, które przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu (dotyczy m.in. jst) lub planu finansowego (dotyczy m.in. samorządowych zakładów budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych, państwowych…
Już od 18 lat „Przetargi Publiczne” nieprzerwanie towarzyszą zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom w ich codziennej pracy. Teraz zaś chcemy być jeszcze bliżej naszych czytelników, dlatego zachęcamy do zapoznania się z tym, co oferuje elektroniczna wersja miesięcznika.
W artykule omawiamy sytuacje, w których zamawiający decyduje się na podział zamówienia na części. Jaki jest cel takiego rozwiązania? W jakich okolicznościach może to uczynić, a kiedy może zrezygnować z takiej możliwości. Analizujemy obowiązki spoczywające na zamawiającym oraz konsekwencje wynikające z podjęcia decyzji o braku podziału.
Dokonanie podziału zamówienia na części, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy pzp, nie ma charakteru obligatoryjnego. Zamawiający może, ale nie musi takiego podziału dokonać. Musi natomiast, i jest to jego ustawowy obowiązek, uzasadnić brak decyzji o podziale zamówienia na części w dokumentacji z postępowania, co najczęściej czyni w specyfikacji warunków zamówienia. Zgodnie…
12-14.03.2025 r. – Wrocław
Prawidłowa konstrukcja kryteriów oceny ofert jest jedną z najistotniejszych czynności, jakie należy wykonać, sporządzając SWZ. Służą one zbudowaniu prawidłowego rankingu ofert, jednocześnie wskazując na tę najkorzystniejszą. W przypadku gdy cena jest jedynym kryterium oceny ofert, to przygotowanie tej części specyfikacji nie jest szczególnie trudne. Zamawiający musi poświęcić o wiele więcej czasu na określenie pozacenowych kryteriów…
Obowiązek zachowania zasady uczciwej konkurencji wymusza konieczność przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający możliwość porównania złożonych ofert. Nieporównywalność ofert przyczynia się do nierównego traktowania wykonawców, zachwiania konkurencji, a w konsekwencji czyni wadliwym postępowanie obarczone rzeczonym brakiem.
Terminy, w szczególności termin składania ofert, odgrywają bardzo istotną rolę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ich niedochowanie sprawia, że zamawiający odrzuca z tego powodu ofertę wykonawcy. Jednakże na zamawiającym też spoczywają liczne obowiązki. Musi on dokładnie przemyśleć, na kiedy powinien ustalić termin składania ofert, a potem czy nie pojawiły się podstawy jego wydłużenia.
Przygotowując dokumenty zamówienia, zamawiający przede wszystkim będzie brał pod uwagę swoje wymagania związane z określeniem warunków zamówienia. Ponadto wyznacza termin, w którym wykonawcy będą mogli złożyć oferty. Z jednej strony termin ten zawsze musi uwzględniać minimalne okresy wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych. Z drugiej nie bez znaczenia jest weryfikacja realnego czasu na przygotowanie i…
Zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 1320; dalej: pzp) przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert,…
Regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych wymagają pełnej zgodności treści zobowiązania wykonawcy z wymaganiami podmiotu zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. W przeciwnym wypadku oferta będzie podlegała odrzuceniu.
W większości postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oferty składają wykonawcy mający swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Polski. Przyzwyczajeni do tego zamawiający rzadko muszą sięgać do przepisów, które dotyczą tzw. wykonawców zagranicznych. Warto jednak wiedzieć, o czym należy pamiętać w sytuacji zgłoszenia się takiego wykonawcy.
Należy przede wszystkim podkreślić, że system eCertis ma charakter informacyjny. Jak wskazuje Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej (gov.pl/web/uzp/e-certis, dostęp: 26.08.2024), to „wyłącznie narzędzie referencyjne, umożliwiające identyfikację i rozpoznawanie certyfikatów i zaświadczeń, które są najczęściej wymagane w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia w poszczególnych państwach członkowskich”. Ponadto w broszurze dotyczącej eCertis dostępnej na stronie…
W artykule omawiamy znaczenie stawki VAT oraz konsekwencje jej błędnego ustalenia przez wykonawcę w czasie postępowania o udzielenie zamówienia oraz podczas wykonywania umowy.
Problematyka zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest skomplikowana. Nie upraszcza jej niejednoznaczne orzecznictwo KIO. Mimo że ciężar zastosowania właściwej stawki podatku VAT spoczywa na wykonawcy, to zamawiający, konstruując zapisy SWZ, powinien wskazać stawkę, jaką należy zastosować przy obliczaniu ceny. Dzięki takiemu działaniu uniknie konieczności odrzucenia oferty z błahych powodów.…
Niejednokrotnie zamawiający rozważa wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mimo że nie ma jeszcze środków finansowych zabezpieczonych na realizację tego zamówienia. Może je wszcząć, jednakże taka decyzja obarczona jest ryzykami, które powinien wziąć wcześniej pod uwagę.
Podpisanie umowy bez zabezpieczenia środków na rachunku bankowym jest jednym z poważniejszych naruszeń przepisów, których może dopuścić się zamawiający. Artykuł 46 ust. 1 ufp stanowi, że jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki. To przede wszystkim główny księgowy odpowiada za to,…
Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego. W artykule omawiamy praktyczne zagadnienia związane z tym tematem – kiedy należy ją powołać, kto wchodzi w jej skład, jaka jest jej odpowiedzialność.
Na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) komisja przetargowa, a nie jej członkowie, stanowi podmiot wspierający kierownika zamawiającego w podejmowaniu czynności w toku przygotowania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Należy podkreślić, że jest to podmiot kolegialny, który składa…
W pzp precyzyjnie przedstawiono, kiedy nie stosuje się przepisów ustawy. W artykule omawiamy zakres regulacji odnoszącej się do zamówień dotyczących działalności kulturalnej. W praktyce bowiem występują dwie interpretacje tego przepisu.
W mojej ocenie zakres wyłączenia z art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1605 ze zm.; dalej: pzp) nie zawsze rozszerza się na dostawy i usługi niebędące przejawem dzieła artystycznego, a dla których istnieje rynek konkurencyjny. W nawiązaniu do…
26-28.08.2024 r. – Kazimierz Dolny n/Wisłą
O czym zamawiający powinien pamiętać, przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę lub dzierżawę wyrobów medycznych? Co w tym zakresie rekomenduje Urząd Zamówień Publicznych?
W postępowaniach na dostawę specjalistycznego sprzętu medycznego zamawiający może określić wymagania funkcjonalne, użytkowe lub parametry techniczne, które muszą być spełnione przez zaoferowany sprzęt medyczny dostarczany przez wykonawców. Zamawiający może określić tzw. równoważność techniczną w SWZ, co oznacza, że dopuszcza się rozwiązania techniczne, które choć różnią się od tych opisanych przez zamawiającego, to jednak są w…
Zamawiający, zanim zakwalifikuje zlecaną usługę jako usługę społeczną, przede wszystkim musi ją prawidłowo zidentyfikować i przypisać jej odpowiedni kod CPV. Potem powinien oszacować przedmiot zamówienia i przeanalizować, czy celowe jest stosowanie ustawowych uproszczeń.
Łagodniejszy reżim udzielenia zamówienia publicznego w zakresie usług społecznych i szczególnych obejmuje usługi wymienione w załączniku XIV do dyrektywy klasycznej oraz w załączniku XVII do dyrektywy sektorowej. Niewątpliwie w przypadku usług społecznych i szczególnych, których wartość przekracza progi unijne, ze względu na znaczenie kontekstu kulturowego oraz wrażliwy charakter tych usług uznano, że powinniśmy dysponować swobodą…
Na temat elektromobilności dyskutuje się regularnie z powodu przepisu dotyczącego terminu wygaśnięcia umów, które nie zapewniają odpowiedniej liczby pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jednym z problemów, jakie w ujęciu praktycznym przysparza stosowanie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 875), jest sposób wyliczenia udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów, zgodnie z wymaganiami ujętymi w art. 35 ust. 2 pkt 2 wspomnianego aktu…
W mojej ocenie każde ze wskazanych w pytaniu podejść ma swoje zalety i wady. Za dobre rozwiązanie można byłoby uznać określenie jednoznacznie i w miarę szeroko (czego obecnie brakuje w przepisach ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych) ram czasowych dla dokonania przez wykonawcę procedury samooczyszczenia. Przykładowo w rachubę mogłoby wchodzić uregulowanie…
Chociaż instytucja samooczyszczenia jest rozwiązaniem od dawna znanym Prawu zamówień publicznych, to nadal praktyczne zastosowanie tego instrumentu budzi różne wątpliwości po stronie wykonawców oraz zamawiających.
W pzp wprowadzono szczególne regulacje określające skutki naruszeń popełnionych przez zamawiającego na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla zawartej w wyniku tego postępowania umowy. Chodzi tu o przepis art. 457 pzp, który określa przypadki, w których ta umowa podlega unieważnieniu.
Regulację art. 457 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) odróżnia od przepisu art. 146 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp z 2004 r.) przede wszystkim to, że aktualnie obowiązująca ustawa nie pozwala Prezesowi UZP wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania…
Pierwszego października 2023 r. weszła w życie nowelizacja kodeksu karnego, na mocy której zasadniczym zmianom uległa regulacja przestępstwa udaremniania przetargu. Co dokładnie się zmieniło i jak to wpływa na uczestników rynku zamówień publicznych?
Rozszerzenie zakresu penalizacji przestępstw związanych z ubieganiem się o zamówienia publiczne czy też po zmianie – związanych z udziałem w przetargach każdego rodzaju – nie jest zmianą postulowaną przez wykonawców. Podobnie bowiem jak osoby prowadzące postępowania po stronie zamawiających z dużą ostrożnością i obawami podchodzą do nowych regulacji prawnych. Rodzi się bowiem pytanie, jak będą…
W piątek, 30 września 2023 r., oficjalnie zakończył się Kongres Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE, nad którym miesięcznik „Przetargi Publiczne” objął patronat.
W ciągu 30 dni od wykonania umowy zamawiający jest zobowiązany do zamieszczenia w BZP stosownego ogłoszenia. Obowiązek ten budzi jednak liczne wątpliwości.
Nowo nałożony na zamawiających obowiązek (tj. niewystępujący w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych) dotyczący konieczności zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wykonaniu umowy stanowi przejaw jednej z podstawowych zasad prowadzenia postępowania – zasady jawności. Obowiązek ten jednak sprawia wiele trudności zamawiającym. Po pierwsze, zapominają oni, że w przypadku każdego…
Jest to jedna z czynności zamawiającego, która budzi gorące dyskusje wśród teoretyków i praktyków zamówień publicznych, zwłaszcza jeśli wynika ona z wady postępowania.
Zamawiający każdorazowo przed dokonaniem czynności unieważnienia postępowania powinien dokonać analizy sytuacji faktycznej przez pryzmat przepisów pzp w celu zaklasyfikowania jej do konkretnej przesłanki unieważnienia. Izba wskazuje, że przepisy pzp odnoszą się wyłącznie „do wad nieusuwalnych, których występowanie czyni zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego obiektywnie niemożliwym. (…) nie jest zatem wystarczające stwierdzenie, że na danym…
W artykule przeanalizowano kilka spraw związanych ze zmianą tego terminu dokonanych przez zamawiających po zawarciu umowy, aby przedstawić, z jakimi problemami może się to wiązać.
Myślę, że nieco przewrotnie do pierwszego zdania artykułu będącego tematem numeru można stwierdzić, że zmiany w umowie są dopuszczalne. Istotne jest jednak to, by wykonawca przed składaniem ofert znał ich możliwy zakres. Celem art. 455 ust. 1 pkt 1 pzp (artykułu wskazującego na możliwy zakres zmian w umowie) jest uniemożliwienie wprowadzania ewentualnych zmian umowy wskutek…
Kryształy Przetargów Publicznych to najważniejsza w Polsce nagroda, która przyznawana jest zamawiającym i wykonawcom za profesjonalnie zrealizowane inwestycje.
Jakie błędy popełniają zamawiający, wzywając wykonawców do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oraz następnie je oceniając? Jak wykonawca powinien w odpowiedzi postępować?
Zgodnie z art. 224 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1…
Katalog przestępstw, w przypadku których skazanie zobowiązuje do wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, jest szeroki. Z tego powodu często pojawiają się wątpliwości, o jakie konkretnie przestępstwa chodzi i jak skutecznie dowieść swojej niekaralności.
W art. 108 ust. 1 pzp zawarto katalog przestępstw, których popełnienie przez wykonawcę dyskwalifikuje go z udziału w postępowaniu. Wedle tej regulacji, poza skazaniem za enumeratywnie wymienione przestępstwa opisane w prawie polskim, przesłanka wykluczenia znajdzie zastosowanie także w przypadku popełnienia odpowiedniego czynu zabronionego określonego w przepisach prawa obcego. Przepis ma na celu określenie jednolitej konsekwencji…
17-19.05.2023 r. – Wisła
Jakich błędów należy się wystrzegać, konstruując wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane? Jakie rozwiązania powinno się zaś wprowadzić do takiej umowy, by w przyszłości ułatwić realizację zamówienia?
W mojej ocenie takimi błędami są klauzule nierównomiernie rozkładające ryzyka kontraktowe między stronami umowy. Mimo ostatnich zmian legislacyjnych wielu zamawiających nadal przygotowuje umowy w sposób pozornie wyrównujący te ryzyka. Przykładem takich działań mogą być klauzule waloryzacyjne, które często opierają się na nierealnych do osiągnięcia w obecnej sytuacji rynkowej wysokościach wskaźników inflacyjnych. Efektem takiej klauzuli jest…
Jawność postępowania, jako jedna z podstawowych zasad obowiązujących w systemie zamówień publicznych, obejmuje dostęp do wszystkich wytwarzanych dokumentów związanych z postępowaniem. Na mocy art. 18 ust. 2 pzp zamawiający może ten dostęp ograniczyć.
Informacje publiczne podlegają udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: udip) zgodnie z art. 1 ust. 1 tejże ustawy. Jednocześnie przepisy udip nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi (art. 1 ust.…
Częstotliwość występowania terminu „istotna zmiana” i brak jego definicji legalnej w pzp sprawia, że konieczne jest sięganie każdorazowo do wytycznych dyrektyw unijnych oraz do reguł wykładni wypracowanych w doktrynie prawnej i orzecznictwie.
Na gruncie obowiązujących obecnie przepisów pzp zasadą jest, że istotna zmiana zawartej umowy wymaga przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Podkreślić jednak należy, że od przywołanej reguły ustawodawca przewiduje szereg odstępstw. Najszerszy zakres wyjątków w tym obrębie przedstawiono w art. 455 ust. 1 pzp. Wskazane uregulowanie umożliwia dokonywanie zmian istotnych, o ile np. zostały…
W mojej ocenie zasadność zastosowania kryterium jakościowego zależy od tego, czy zamówienie IT jest na sprzęt, na oprogramowanie czy na rozbudowę istniejącego oprogramowania. W przypadku zamówienia na sprzęt ewentualne elementy punktowane związane z deklaracjami w zakresie poszczególnych parametrów rzeczywiście mogą budzić wątpliwości. Tym bardziej że w takich zamówieniach jest większa możliwość określenia wymagań jakościowych odnoszących…
Zamawiający jest uprawniony do określania pozacenowych kryteriów oceny ofert i ustalania ich wagi, ale musi spełnić pewne warunki. Działając na tym polu, powinien też brać pod uwagę przyjętą linię orzeczniczą sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej.
Bezpieczeństwo danych od zawsze stanowiło wyzwanie z perspektywy organizacji. Prawdziwym sprawdzianem strategii ochrony cyfrowych zasobów firmy okazało się upowszechnienie pracy hybrydowej i zdalnej.
Nieubłaganie zbliża się czas, w którym zamawiający będą zobowiązani po raz kolejny do przygotowania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach. Po raz drugi obowiązek ten realizowany będzie w zakresie wynikającym z rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie art. 82 ust. 4 pzp.
Obowiązek sprawozdawczości od strony podmiotowej ma charakter bardzo szeroki, gdyż dotyczy wszystkich zamawiających udzielających zamówień publicznych w roku 2022. Nie ma więc znaczenia, ile zamówień zostało udzielonych. Wyjątek stanowią zamawiający, którzy nie udzielili w roku objętym sprawozdaniem żadnego zamówienia. Sprawozdanie powinno obejmować okres roku kalendarzowego – bez względu na obowiązujący u zamawiającego okres obrachunkowy –…
Wadium składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego to jedno z tych rozwiązań pzp, które od zawsze budzi szereg kontrowersji. Wydaje się, że ilekroć jakaś wątpliwość zostaje rozstrzygnięta, pojawia się kolejna. Tym razem problematyczny stał się okres ważności zabezpieczenia.
Najmniejszych wątpliwości nie wzbudza fakt, że wadium musi być utrzymane aż (albo tylko) do ostatniego dnia związania ofertą. Końcowy termin utrzymania wadium nie powinien być jednak rozumiany synonimicznie względem terminu na zgłoszenie roszczenia o wypłatę należności z zabezpieczenia wadialnego. Mając na względzie cel i funkcję wadium, jak również regulacje ustawowe dotyczące okoliczności uzasadniających zatrzymanie wadium,…
Bezpieczeństwo danych od zawsze stanowiło wyzwanie z perspektywy organizacji. Prawdziwym sprawdzianem strategii ochrony cyfrowych zasobów firmy okazało się upowszechnienie pracy hybrydowej i zdalnej.
Czy na gruncie art. 128 ust. 1 pzp wykonawca może z własnej inicjatywy – bez wezwania wystosowanego przez zamawiającego – uzupełnić podmiotowe środki dowodowe wymagane w postępowaniu?
W mojej ocenie zamawiający nie jest zwolniony z obowiązku wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów w sytuacji, gdy wykonawca bez wezwania samodzielnie je uzupełnia/składa/poprawia, lecz dokonuje tego wadliwie (czyli – innymi słowy – nie w takim zakresie, jaki rzeczywiście jest potrzebny). Zamawiający powinien wypełnić nałożony na niego ustawowo obowiązek wynikający wprost z art. 128 ust. 1…
Omawiamy nowy obowiązek służący jawności gospodarowania środkami publicznymi, polegający na konieczności upubliczniania w centralnym rejestrze informacji o umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych.
Ustawodawca w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych w dwóch miejscach nawiązuje do zagadnienia unieważnienia przez zamawiającego czynności w postępowaniu. Pierwszy przepis to art. 522 ust. 1, który wskazuje na obowiązek unieważnienia czynności wadliwie podjętej w przypadku uznania wniesionego odwołania. Stosując rozumowanie per analogiam i opierając się na założeniu racjonalnego ustawodawcy,…
Kryształy Przetargów Publicznych to najważniejsza w Polsce nagroda, która przyznawana jest zamawiającym i wykonawcom za profesjonalnie zrealizowane inwestycje.
Legalna odsprzedaż oprogramowania wciąż jeszcze jest zjawiskiem mało popularnym, tymczasem może ona generować duże oszczędności w budżetach instytucji zamawiających.
Omawiamy nowy obowiązek służący jawności gospodarowania środkami publicznymi, polegający na konieczności upubliczniania w centralnym rejestrze informacji o umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych.
Nowo wprowadzony art. 34a ustawy o finansach publicznych stanowi, że Minister Finansów prowadzi rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Przepis ten nie określa, jakiego rodzaju umowy będą podlegały rejestracji – czy tylko umowy stricte cywilne, czy również umowy o pracę. W mojej ocenie przyjęcie, że wszystkie umowy o pracę podlegają ujawnieniu, doprowadziłoby do…
Czy przedsiębiorca, realizując umowę jako członek konsorcjum, nabywa doświadczenie w zakresie całości takiej umowy, czy jedynie w zakresie tej jej części, w której wykonaniu brał faktyczny udział?
Zamawiający niezbyt często ograniczają wykonawcom usług możliwość skorzystania z podwykonawców. Niewielka popularność tego rozwiązania wynika z treści samego przepisu. Artykuł 121 pzp, nie definiując pojęcia „kluczowe zadania”, pozostawia spore pole do interpretacji zamawiającemu i podmiotom go kontrolującym. Gdyby jednak pokusić się o wskazanie jakichś cech charakterystycznych dla tego pojęcia w ramach nabywania usług, to w…
Czy przedsiębiorca, realizując umowę jako członek konsorcjum, nabywa doświadczenie w zakresie całości takiej umowy, czy jedynie w zakresie tej jej części, w której wykonaniu brał faktyczny udział?
Czy przedsiębiorca, realizując umowę jako członek konsorcjum, nabywa doświadczenie w zakresie całości takiej umowy, czy jedynie w zakresie tej jej części, w której wykonaniu brał faktyczny udział?
Ustawodawca wskazuje w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, że w odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego doświadczenia wykonawcy umożliwiającego realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości. Przy czym – zgodnie z art. 112 ust. 1 pzp – zamawiający określa (w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia)…
Analizujemy przepisy, w których ustawodawca określa, jakie obowiązki spoczywają na zamawiającym w postępowaniach klasycznych prowadzonych w dwóch najpopularniejszych trybach: w przetargu nieograniczonym oraz trybie podstawowym bez negocjacji.
W myśl art. 18 ust. 1 pzp postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Jawność zapewniają również przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej, a ponadto szeroki zakres regulacji dotyczących jawności postępowania wynika z konstytucyjnej zasady jawności działań podmiotów publicznych (art. 61 Konstytucji RP). Przez zachowanie jawności postępowania oraz jawności umów w sprawie zamówień publicznych gwarantowane…
Prawo zakazuje zaniżania wartości zamówienia lub konkursu, a także wybierania sposobu obliczania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów pzp. Zamawiający nie może też dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy.
Wykonawca, kalkulując cenę oferty, ma obowiązek uwzględnienia wszelkich wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia. Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych powodem wezwania do wyjaśnień ceny jest powstanie wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub…
W nowym pzp ustawodawca nie zdefiniował pojęcia zamówienia podobnego. Jedynie w art. 30 ust. 2 wskazano, że jeśli zamawiający planuje nabyć podobne dostawy, to jako wartość zamówienia musi przyjąć łączną wartość tych podobnych dostaw. Zamawiający powinien tak czynić, nawet jeżeli udziela zamówienia w częściach. Wspomniany przepis odnosi się wyłącznie do dostaw i nakazuje, aby łącznym…
Prawo zakazuje zaniżania wartości zamówienia lub konkursu, a także wybierania sposobu obliczania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów pzp. Zamawiający nie może też dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy.
W niniejszym artykule analizujemy zmiany do ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadzone we wrześniu 2021 r. oraz te, które zaczną obowiązywać w 2022 roku.
Rok 2022 przyniesie kilka zmian dotyczących problematyki związanej z zamówieniami publicznymi. Patrząc z punktu widzenia wykonawców, należy stwierdzić, że zmiany prawa mogą dotknąć między innymi projektantów. Jak wynika z art. 97 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych, od 1 stycznia 2022 r. muszą zacząć obowiązywać nowe akty…
Mimo wprowadzenia pełnej elektronizacji zamówień w niektórych sytuacjach faktycznych zamawiający może zaprosić wykonawcę do swojej siedziby w celu zapoznania się z dokumentami zamówienia, zamiast przekazywać je elektronicznie.
Decyzja o tym, czy dokumenty zostaną udostępnione w siedzibie zamawiającego, czy też za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zależna będzie m.in. od przyjętej w postępowaniu formy komunikacji, od decyzji o ewentualnej poufności części specyfikacji czy też od rodzaju wnioskowanego dokumentu. Pierwsza z przesłanek odnosić się będzie do sytuacji, w której zamawiający, działając na podstawie art. 65…
Adwerotial W sposób oczywisty zamawiający zobowiązani są do weryfikacji rzetelności i wiarygodności wykonawców, którym udzielają zamówień publicznych. Służy to zarówno interesowi publicznemu (środki publiczne są wydatkowane w sposób racjonalny, celowy i terminowy), jak również zapewnieniu wszystkim potencjalnym wykonawcom uczciwej konkurencji i równych szans. Zamawiający mają jednak bardzo ograniczone możliwości pogłębionej analizy składanych ofert oraz weryfikacji…
Przy realizacji robót budowlanych wykonawcy często spotykają się z niezgodnościami, błędami czy pomijaniem pewnych elementów w dokumentacji projektowej lub odstąpieniem przez inwestora od obowiązku ich wykonania, co powoduje, że robót nie można zrealizować bez dokonania pewnych modyfikacji względem pierwotnych założeń. Ustawodawca dopuszcza zmiany w umowach na roboty budowlane w wysokości 15% wartości umowy. Niezmienność ceny…
Analizujemy pojęcie przedmiotu zamówienia podstawowego na roboty budowlane w odniesieniu do zagadnienia koniecznych prac dodatkowych, robót zamiennych i robót zaniechanych.
Obowiązek zamawiającego polegający na zapewnieniu, by osoby uczestniczące w postępowaniu po stronie gospodarza postępowania wykazywały się bezstronnością i obiektywizmem, jest jednym ze sposobów gwarantujących zachowanie zasady uczciwej konkurencji. Zamawiający zobligowany jest bowiem do weryfikacji, czy w stosunku do osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego lub osób mogących mieć…
Omawiamy oświadczenie składane na podstawie art. 56 ust. 4 nowego pzp oraz katalog osób zobowiązanych do jego złożenia.
Jako zamawiający, weryfikując poprawność złożonych ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia, niestety mimo licznych informacji i artykułów, jakie pojawiają się w tym zakresie, w dalszym ciągu bardzo często spotykam się z problemem prawidłowego podpisywania ofert zgodnie z obowiązującym pzp. Od 1 stycznia 2021 r., co do zasady, w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia oferty składa…
W dobie elektronizacji i komunikacji elektronicznej spełnienie wymogów technicznych i organizacyjnych – obok formalnoprawnych – stało się konieczne w celu sporządzenia i przekazania ważnej oferty.
Decyzja o podziale zamówienia na części ma istotny wpływ na bieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności na umożliwienie udziału w postępowaniu szerszemu gronu podmiotów specjalizujących się w danym przedmiocie zamówienia.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego wizja lokalna to „urzędowe oględziny terenu, lokalu itp. dla zbadania okoliczności przestępstwa lub stwierdzenia czegoś”. Wykonawca musi udowodnić, że odbył wizję, a więc jej odbycie musi być potwierdzone przez przedstawiciela zamawiającego. Stwarza to szereg problemów, które zostały dobrze przedstawione w artykule. Z mojego doświadczenia wynika, że nie należy nakładać obowiązku…
Ustawodawca nie zdecydował się na zdefiniowanie terminu „oferta” w treści ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Podobnie pojęcia tego nie definiowała poprzednio obowiązująca ustawa. A zatem, tak jak na gruncie pzp z 2004 r., tak również w obecnym stanie prawnym dla właściwego rozumienia tego terminu należy odwołać się do regulacji art.…
Dla właściwego sporządzenia OPZ na roboty budowlane istotne znaczenie mają nie tylko przepisy pzp, ale także ustawa Prawo budowlane i akty wykonawcze do niej oraz inne ustawy powiązane z funkcją i przeznaczeniem projektowanego obiektu budowlanego lub robót.
Ustawa Prawo zamówień publicznych z 2019 r. nie zakończy pojawiających się pytań o to, czy uprawniony będzie podział zamówienia na części oraz jakimi kryteriami się kierować, podejmując decyzję w tym zakresie. Wydaje się, że szczególnie w odniesieniu do dostaw nadal aktualna będzie analiza tożsamości przedmiotu zamówienia, tj. tożsamości czasowej, przedmiotowej oraz podmiotowej. Niemniej jednak oprócz…
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa i zależy od konkretnego stanu faktycznego. Jej udzielenie będzie wymagało powołania przez sąd biegłego, który ustali, czy wady obiektu budowlanego rzeczywiście wynikają z wad dokumentacji projektowej i czy wady tej dokumentacji były możliwe do stwierdzenia przed wykonaniem robót. Należy wskazać, że dokumentacja projektowa musi być najpierw wykonana przez…
W jaki sposób należy przeprowadzić badanie ofert oraz jak przebiega ich ocena w przypadku korzystania przez zamawiającego z trybu podstawowego w wariancie z negocjacjami?
Istotnym elementem, który ma wpływ na jawność postępowania, jest obowiązek bieżącego dokumentowania prowadzonych czynności przez zamawiającego w formie protokołu postępowania.
O czym zamawiający muszą pamiętać, modyfikując dotychczasowe regulaminy udzielania zamówień publicznych w jednostce zamawiającej?
Ideą tworzenia konsorcjów jest połączenie sił i środków koniecznych do ubiegania się o zamówienie publiczne, a następnie jego wspólna realizacja. Cel ten pozostaje aktualny na gruncie nowej ustawy. Jednak niektóre aspekty tej instytucji ulegną pewnym zmianom – omawiamy je w niniejszym artykule.
W zależności od tego, czy planowane do udzielenia zamówienie mieszane jest podzielne na części, czy też nie, oraz czy służy ono różnym rodzajom działalności, zamawiający będzie zobowiązany do stosowania innego reżimu prawnego.
Omawiamy przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania z powodu składania przez nich nieprawdziwych informacji w postępowaniu, a także możliwość samooczyszczenia w tym zakresie.
Zastrzeganie przez wykonawcę określonych informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa jest wyjątkiem od zasady jawności postępowania, a jako wyjątek od zasady – musi być odpowiednio umotywowane i udowodnione.
W trybie negocjacji bez ogłoszenia zamawiający negocjuje najpierw warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego konkretne obowiązki, jakie muszą zostać wypełnione na etapie planowania postępowania. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań.
Specustawa wprowadzona w celu łagodzenia wpływu wystąpienia COVID-19 na gospodarkę przewiduje konkretne instrumenty umożliwiające kontynuowanie realizacji umów o zamówienie zagrożonych skutkami epidemii.
Zbadanie, czy zaoferowane rozwiązania, materiały i urządzenia spełniają ustanowione w siwz wymogi, jest równie istotne, jak zweryfikowanie podmiotowe przyszłego kontrahenta.
Jedną z materialnoprawnych przesłanek skorzystania ze środków ochrony prawnej jest posiadanie interesu w uzyskaniu zamówienia przy jednoczesnym wystąpieniu szkody (lub możliwości jej poniesienia) w związku z naruszeniem pzp przez zamawiającego.
Analizujemy możliwość bezpośredniego kontaktowania się zamawiającego z wykonawcami w dialogu technicznym i podczas negocjacji prowadzonych na gruncie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Instytucja waloryzacji jest jedną z najbardziej interesujących jurydycznie regulacji pzp. Stanowi ona instrument z pogranicza klasycznej klauzuli waloryzacyjnej ukształtowanej w tradycji cywilistycznej oraz modyfikacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, nie będąc do końca ani jednym, ani drugim.
Omawiamy uregulowane w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych przepisy dotyczące udzielania zamówień o wartości między 50 tys. zł a 130 tys. zł w kontekście zasady konkurencyjności.
Omawiamy przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 13 pzp, gdzie ustawodawca określił ścisły katalog przestępstw, których popełnienie uniemożliwia podmiotowi wzięcie udziału w postępowaniu.
Omawiamy rozwiązania systemowe zawarte w treści nowej ustawy Prawo zamówień publicznych, wskazując te najbardziej przyjazne zamawiającym i wykonawcom.
Wykorzystywanie DSZ wpisuje się w ogólną tendencję do zmniejszania obciążeń administracyjnych związanych z ubieganiem się przez wykonawców o zamówienia publiczne.
Wykonawca powinien racjonalnie planować kwestię wykazywania sposobu, w jaki spełnia warunki udziału w postępowaniu określone przez zamawiającego.
Errare humanum est, zatem ustawodawca umożliwił wyjaśnianie treści złożonych ofert oraz wyjaśnianie złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oświadczeń i dokumentów.
Oceniając spełnianie warunków podmiotowych, zamawiający powinien pamiętać, że wykonawca nie zyskuje doświadczenia przez sam udział w konsorcjum, lecz przez konkretne czynności realizowane w jego ramach.
Analizujemy różne rodzaje odpowiedzialności – nie tylko solidarnej – jakie ustawodawca uregulował w przepisach prawa zamówień publicznych i kodeksu cywilnego.
Udzielone przez zamawiającego wyjaśnienia, które prowadzą do zastąpienia określonej treści specyfikacji inną, do usunięcia lub dodania jakichś wymagań lub informacji, powinny być traktowane jako zmiana treści siwz. W praktyce jednak rozróżnienie wyjaśnienia specyfikacji od jej zmiany nie jest proste.
Zwiększenie kwoty należnej wykonawcy możliwe jest m.in. na podstawie art. 142 ust. 5 i art. 144 ust. 1 pkt 6 pzp, gdzie określono przesłanki warunkujące możliwość waloryzacji oraz jej granice.
Czy miniPortal – będący rozwiązaniem przejściowym umożliwiającym prowadzenie postępowań oraz komunikację między zamawiającym a wykonawcą w formie elektronicznej – spełnia swoje zadania?